DESCARGAR LAS OBRAS DEL AUTOR/DESCARREGAR LES OBRES DEL AUTOR

+SABER / +PENSAR / -TEORIA / + LOGICA

viernes, 21 de junio de 2013

EL COMPLOT DELS DÉUS (VI)

PRIMERA CARTA DE SANT PERE ALS IGNORANTS - FRAGMENT III - Jerusalem, any 31 d. C. El meu rabí exhalar enèrgicament autoritat sobre meu. La seva ordre de separar la meva mà de l’espasa havia estat obeïda com un llamp. Mai no li havia notat tanta fredor en els seus ulls, tanta gravetat en la veu, tanta por en el futur, tanta necessitat de ser escolat. Sumís, vaig abaixar el cap. Ell parlaria, jo patiria. La gent passejava pel carrer enlairant pols al nostre voltant. - D'ençà fa temps he pagat atenció en comerciants i nòmades d’orient que passen per aquí. D’ells he escoltat contes i proverbis de pensadors llunyans. K’ong Tse, Meng Tse, Sung Tse, Mo Tse i d’altres m’han parlat en boca d’aquells viatgers, paraules que ara ressonen en els meus missatges. Les idees que predico arrelen d'aquests pensadors molt anteriors a nosaltres, savis que volien esmenar la vida dels pobres, pensadors que frisaven per millorar el món. Desgraciadament van cometre un sol error, flagrant, decisiu, una equivocació que va dilapidar les seves idees al més fosc dels pous, l’oblit. Preceptes com el de Confuci: no facis als demés el que no vulguis que et facin a tu, van caure en l'oblidança. Tanmateix, la idea de Mo Tse: tots som iguals i cal que ens estimem, va també diluir-se sense aconseguir un cos gran d’adeptes. I el mateix passà amb el missatge de Sung Tse quan deia: per evitar un conflicte cal oferir l'altra galta. Totes aquestes idees anaren fracassant, morint, i ara sols resten com filosofies que practiquen uns pocs, no multituds. Els seus creadors varen equivocar-se en el mètode, que no en el missatge. Tot i que aquestes filosofies restaven ben fonamentades, mai no es varen difondre pel món d'una manera generalitzada, ans al contrari, s'esvaïren en el temps. Entens on vull anar a parar? – vaig negar amb el cap i tot just quan mig obria la boca per parlar, ell m’aturà - Espera - el meu natzorai coneixia el meu caràcter ansiós - Durant anys vaig estar pensant quina havia estat la causa de la seva castració i vaig trobar-ne la resposta – el mestre callà. - Però això són filosofies, i el que ens cal és passar a l’acció i evitar la detenció. - Que n’ets de tossut, Cefes! – m’esbroncà - Que memoritzis això és més important que el meu engarjolament. Les filosofies de les quals et parlava van esvanir-se per un fet ben simple, les idees soles i aïllades perden força, es dilueixen si no resten recolzades per un més enllà transcendent. Aquella era la conclusió a la qual vaig arribar. Les ideologies de K’ong Tse, de Meng Tse, Sung Tse i de Mo Tse no van collar entre la gent pel fet de ser orfes d'una figura superior i divina. Mancava un fons de fe. - Però ells no creien en el nostre déu, vet aquí el seu fracàs. - No entens res! – el rabí no sabia com explicar-se - Has, has, has d’entendre que les idees que prediquem van fracassar en el passat per falta de fidels temorencs d’una divinitat, per manca d’un déu jutge dels seus feligresos. M’estàs entenent Cefes? - No - desconcertat del tot. Doncs que la fe mou muntanyes i que amb ella qualsevol ideologia pot estendre's per arreu, esdevenir estable, perpetuar-se pels temps dels temps. Donar proves d'un Déu poderós mitjançant actes miraculosos ha reforçat les idees que prediquem. Jo mateix he curat amb ciència a molts dels qui després han cregut en miracles, en màgia divina. Ara ells tenen una creença per al bé comú, una moral universal que el nostre déu temut els farà complir – vaig emmudí, els murs de la meva consciència s’enderrocaren, sentia dins meu ferum, putrefacció.

No hay comentarios:

Publicar un comentario