La fusió de Geologia-Biologia
i Física-Química en una sola matèria del primer de Batxillerat a Catalunya ha
deixat enutjats a molts professors de secundària i universitats. Això és un pas
més de la vigent política educativa que prioritza les optatives a escollir en
detriment de les especialitats troncals obligades. M’explico, es vol ensenyar
menys i divertir més als nostres fills, però convindrem que l’escola no és un
parc d’atraccions. A més l’augment d’optatives a escollir en detriment de
troncals a assolir, ja es va aplicar durant la dècada dels noranta amb resultats
nefastos al anul·lar-se els coneixements generals entre els nostres alumnes en
matemàtiques, llengües, ciències i humanitats. I malgrat els actuals mals
resultats en ciències i llengües de les últimes proves PISA, i més les TIMMS de
matemàtiques, el Departament insisteix que està d’acord amb la recessió de les
matèries troncals que aconsella la LOMLOE. La Geologia, per exemple, ha estat
gairebé eliminada totalment dels nostres plans educatius en pro de les
pedagogies competencials i per àmbits que sense fonament empíric promou la
LOMLOE. És a dir, la majoria dels nostres alumnes, i quan acaben la ESO, no
saben pràcticament res sobre ciències i humanitats. És molt preocupant que la
política educativa estigui esborrant les especialitats troncals en els
currículums de l'ESO i Batxillerat. Cal preguntar-se si eliminar el coneixement
troncal dels nostres currículums educatius surt a compte atès que la cultura
salva vides, protegeix la societat de manipulacions i estalvia impostos. En cas
de no promoure la cultura científica i humanística al final els donarem la raó
als terraplanistes i confondrem un dinosaure amb una excavació medieval, cosa
la qual, per cert, ja passa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario