De lectura rodona i àgil, aquest assaig sobre
educació ens parla sobre el creixent nombre de fills sobreprotegits. La causa?
La plaga mundial d’uns obstinats
hiperprogenitors. Així doncs l’autora va desgranant casos i exemples que
mostren i demostren aquesta tendència en la nostra societat. En queden clares
les causes, les conseqüències i les solucions, tot un tres en un. De fet el guió del llibre es va explicant
per si mateix sense necessitat d’abstraccions ni idees sofisticades. Tot és com
és, i tal com ho expliquen testimonis de primera fila que l’autora ha
entrevistat. A través de professors, mestres, psicòlegs i metges, el lector
s’adonarà de la gravetat nacional i internacional d’aquests hipernens. En això
l’autora és valenta al donar noms i cognoms de qui s’ha inventat ideologies,
que sense fonaments ni mètodes científics, han potenciat aquests hiperpares i els
seus hipernens. Molts d’aquests
ideòlegs resulten suposats experts en educació que han propiciat escolars sense
autonomia, resiliència i empatia. A ells l’autora els anul·la amb arguments de
científics, metges i docents. Potser, i al final del llibre, algú no versat en
ensenyament podria entendre el que molts suposats experts en educació defensen,
que l’escola i els instituts no eduquen prou en autonomia, resiliència,
empatia, curiositat i col·laboració, habilitats les quals sempre han estat
treballades a fons en els centres anomenats educatius. Sols alguns “experts”
pregonen haver inventat aquesta sopa d’all com a innovació pedagògica i molts
se n’han fet crèduls. L’autora del llibre no.
Muchos docentes opinan que algunas teorías educativas no les permiten construir un mundo mejor desde la enseñanza. De hecho poca gente contrasta estas teorías con datos reales. Para mejorar el sistema educativo son necesarias más demostraciones y menos opiniones. Hay que observar los hechos probados y sistematizarlos. He aquí cartas de prensa, artículos en los medios y capítulos numerados que ofrecen un amplio corolario de datos contrastados para mejorar realmente la enseñanza y la sociedad.
DESCARGAR LAS OBRAS DEL AUTOR/DESCARREGAR LES OBRES DEL AUTOR
+SABER / +PENSAR / -TEORIA / + LOGICA
jueves, 15 de febrero de 2018
lunes, 5 de febrero de 2018
L'ensenyament català en perill
Després de més de vint anys impartint classes a Secundària crec hi ha un tema d'actualitat que no s'ha contrastat amb els principals experts en ensenyament, els professors de Secundària. Sí que n'opinen i en fan ressò molts qui no treballen a l'aula com polítics, sociòlegs i pedagogs, però poc s'hi veu als mitjans a bregats professors de Secundària. En fi, qui no imparteix classes sí predomina en els debats, però qui sí coneix els fets (l'aula) poc se'l veu als mitjans. Aquí teniu un tema a contrastar més entre professors de Secundària que entre teòrics de despatx. L’educació per competències s’està implantant a Catalunya sense un anàlisi contrastat ni un debat objectiu entre tots els professors de Secundària. Sí que hi hagut debats al respecte entre molts pedagogs i mestres de Primària, però no amb professors de Secundària (ESO, Cicles i Batxillerat). L'educació per competències ja s'aplica a les escoles de Primària on els infants els calen moltes habilitats a desenvolupar. Però a Secundària el que cal és ensenyar més coneixements professionals que no pas habilitats adquirides d'infant. El problema rau que els teòrics de l'educació han convençut d'aplicar la pedagogia de competències a Secundària. I del cert que el Departament d’Ensenyament ha imposat a Secundària l'educació per competències gairebé d’amagat. La prova és que directors i cap d’estudis de Secundària a tot Catalunya ja han rebut durant el primer trimestre cursos per a aplicar aquesta pedagogia. En aquests cursos d’educació per competències s'implanta l'avaluació de les habilitats personals i emocionals en detriment dels sabers i coneixements a ensenyar. Així doncs els butlletins d’avaluació ja no tindran notes numèriques de cada matèria sinó valoracions escrites sobre aquestes habilitats per a cada l’alumne. Per tant ja no se sabrà si un fill ha obtingut un 6, un 9 o un 3 en matemàtiques, ans al contrari, tot tendirà en valoracions verbals sobre aptituds personals i capacitats laborals. La pregunta és si això millora o no el sistema d’ensenyament català. Més aviat sembla que han complicat més la troca amb idees abstractes i allunyades de l’aula. Tot aquest ideari no prové de professors que treballen a l'aula sinó d'autoanomenats experts en educació i de polítics que els recolzen. Cal preguntar-se doncs qui són els experts reals en educació, els professors a peu d'aula o els teòrics des d'un despatx. Certament tot sembla amagar grans interessos en favor dels demagogs però en detriment dels coneixedors de l’ofici d’ensenyar, els professors. La prova és quan es cerca informació sobre educació per competències i es comprova que no està demostrada en cap treball científic rigorós. I cal indicar com a ciències aquelles disciplines que apliquen el mètode científic genuí (psiquiatria, neurobiologia...) i no les que no ho fan (pedagogia, psicopedagogia, "ciències" de l'educació...). En resum, si l'educació per competències no ostenta el recolzament del mètode científic i pot provocar la disminució dels coneixements entre els alumnes catalans, ¿per què s'està imposant?, ¿per què patir el risc de reduir el nivell de cultura dels nostres instituts?, ¿per què arriscar-se a promoure alumnes amb menys coneixements i menys capacitat crítica?
miércoles, 13 de diciembre de 2017
Vídeo resum VI Jornades de Secundària sobre l'Escola Inclusiva
Ja pots veure el vídeo resum de les VI Jornades de Secundària sobre l'Escola Inclusiva.
En el mateix hi escoltaràs les opinions dels ponents:
Dr. Ignasi Puigdellívol
Professor de Didàctica de la Universitat de Barcelona
Dra. Anna Sans
Metgessa especialista en Pediatria i Neurologia pediàtrica
Dr. Ricardo Moreno
Catedràtic d’institut, llicenciat en matemàtiques, llicenciat i doctorat en filosofia.
David Rabadà i Vives
Director de les VI Jornades de Secundària
lunes, 27 de noviembre de 2017
ESCOLA INCLUSIVA - CONCLUSIONS de les VI JORNADES DE SECUNDÀRIA
VI JORNADES DE SECUNDÀRIA
“L’ESCOLA INCLUSIVA”
- CONCLUSIONS -
Celebrades a l’Il·lustre Col·legi de
Doctors i Llicenciats de Catalunya
24 i 25 de novembre de 2017
El Departament
d’Ensenyament fa temps que defensa el model de l’escola inclusiva. De fet, i
sota l’aixopluc de moltes institucions, forces experts promouen aquesta tècnica
educativa. El mateix Govern de la Generalitat va aprovar un decret el passat
mes d’octubre establint que tots els alumnes amb necessitats educatives vagin a
centres ordinaris. Davant l’eclosió d’aquesta pedagogia, i com sol passar, han
aparegut entusiastes, detractors i eclèctics mentre molts professors de
secundària s’ho miren amb preocupació. Els entusiastes afirmen que la inclusiva
és un camí a seguir per tal d’integrar a tots aquells alumnes discapacitats.
Els detractors sentencien que l’escola pública no pot atendre de manera adient
a tots aquests joves, és més, argumenta que es desatendrà a la majoria i es
baixaran els nivells curriculars. I finalment alguns eclèctics es mantenen en
un terme mig dient que calen molts més recursos per tal d’aplicar correctament
la inclusiva.
Professors de
Secundària (aspepc·sps) ha organitzat unes jornades per veure quina de les
anteriors perspectives és la més real, aplicable o possible. Durant les
mateixes, i amb l’assistència d’experts de vàlua contrastada, s’ha fet balanç
de tot l’anterior per oferir un consens ampli i viable. Les conferències han anat
a càrrec de:
Dr. Ignasi Puigdellívol
Professor de Didàctica de la
Universitat de Barcelona
Dra. Anna Sans
Metgessa especialista en
Pediatria i Neurologia pediàtrica
Dr. Ricardo Moreno
Catedràtic d’institut,
llicenciat en matemàtiques, llicenciat i doctorat en filosofia.
El Dr. Puigdellívol
es mostrava totalment favorable a l’escola inclusiva, la Dra. Sans partidària
però amb aclariments, i el Dr. Moreno totalment en contra. Dels debats amb els
professors assistents, i de les taules rodones entre aquests i els
conferenciants, n’han sorgit les següents conclusions llegides públicament al
final de les jornades. El conjunt d’acords parcials els hem estructurat a dos
nivells: riscos de la inclusiva i propostes de millora.
RISCOS DE LA INCLUSIVA
L’objectiu
principal de l’escola inclusiva és procurar la igualtat de drets dels alumnes
discapacitats envers la majoria. En aquest sentit es vol integrar a aquests
alumnes amb tots els altres sota un mateix espai. Això sovint
enfronta a una majoria de professors de secundària, crítics amb la inclusiva,
respecte a molts experts externs que la defensen. Cal entendre que els docents
seran qui hauran de gestionar una aula inclusiva mentre que els experts ho
avaluaran des de fora, i vet aquí el recel. Per tant resulta obvi que aquests
experts han de xopar-se de la visió dels professors per tal d’assolir la seva
confiança, consens i consell. En altre cas el nombre de riscos a patir en la
inclusiva esdevindrà imprevisible. I cal abans entendre que un risc és la
probabilitat que un perill pugui esdevenir i fer-se real.
Avui
dia, i segons dades clíniques vigents, el volum de joves afectats per alguna
discapacitat s’apropa al 15 per cent de tot l’alumnat. L’escola inclusiva busca
augmentar la cohesió d’aquest col·lectiu dins la normalitat social. Aquesta
lloable fita topa amb una sèrie de riscos que s’han posat de manifest durant
aquestes VI Jornades de Secundària:
1- Risc
en la davallada dels continguts a impartir, dels coneixements a adquirir i de
l’esforç a exigir a tots els alumnes del grup. Això implicaria un possible
augment del seu fracàs escolar acadèmic.
2- Risc
de desatenció dels alumnes que no pateixen patologia discapacitant.
3- Risc
de desatendre la gegantina diversitat de totes les discapacitats de la
inclusiva.
4- Complicació
de la dinàmica a l’aula tant per a alumnes com per a professors amb els
conseqüents elements de distracció (auxiliars clínics dins l’aula, diferents
activitats d’aprenentatge...).
5- Possible
desigualtat entre discapacitats i capacitats en atencions des del professorat.
És a dir, risc de no poder atendre a tothom per igual.
6- Risc
que els centres públics minvin en la seva funció com ascensor social per a les
famílies amb nivell social i cultural baixos. És a dir, si els nivells
acadèmics baixessin a la pública, aquesta perdria la seva capacitat d’oferir
formació i professió al gran gruix dels seus estudiants.
7- Risc
de potenciar l’ensenyament privat en detriment del públic quan, els qui puguin,
prefereixin escolaritzar els seus fills en privades de funcionament ordinari
evitant una pública inclusiva de baix nivell, un fet que ja passar pels
vuitanta amb el neoliberalisme del Regne Unit.
8- Risc
que l’escola esdevingui un centre d’atenció de discapacitats en detriment dels
centres especialitzats al respecte. Cal saber que el Regne Unit així ho va
aplicar als vuitanta estalviant-se molts diners dels fons públics.
9- Risc
que les inversions programades restin tallades davant la inestabilitat
econòmica nacional. En cas de passar això, i amb manca de recursos, serien de
nou els professors qui s’haurien de fer més càrrec de la inclusiva.
10-
I finalment risc que els professors no puguin
esdevenir ni bons docents ni bons clínics alhora d’ajudar i atendre als
auxiliars dels discapacitats. Cal indicar que els professors ja carreguen, i
cada dia més, amb una àmplia motxilla d’obligacions, moltes de les quals no
poden substituir a la dels especialistes de la salut.
Per
tant, i esmentats tots els riscs enraonats durant aquestes VI Jornades de
Secundària, resulta lògic pensar que resultarà complicat aplicar l’escola
inclusiva sense una brutal inversió educativa. Són tantes les patologies i
síndromes a tractar de manera diferent que caldran molts recursos sostinguts
per tal de garantir-la. Cal repensar-se si aquesta estratègia pot esdevenir una
solució única i universal davant una realitat tan complexa. I no és el mateix
un psicòtic, que un escolar afectat per microcefàlia, un autista, un Asperger,
un invident, un sord, un paraplègic, un TDAH, un dislèxic o un discalcúlic
entre molts altres. És més, si s’inclou els alumnes amb discapacitat intel·lectual amb els
alumnes amb trastorns d'aprenentatge no s'ajusta a la realitat. De fet els
alumnes amb trastorns d'aprenentatge com TDAH, dislèxia o discalcúlia poden
romandre perfectament a l'aula ordinària. Tot plegat ens indica l’àmplia
diversitat d’alumnes a atendre sota l’escola inclusiva.
PROPOSTES DE MILLORA
Si
bé els riscos i els neguits presentats durant aquestes jornades foren molts,
també les propostes acordades foren abundants. Un rerafons força esmentat, foren les dificultats afegides
que tenen en aquests casos els alumnes d'entorn socioeconòmic baix amb
algun trastorn d'aprenentatge. Sabem que les famílies que saben
adonar-se d’un fill discapacitat, i que s’ho poden pagar, poden sufragar-se
aquesta necessitat a infantil i la corregeixen en gran mesura. Però a
l’inrevés, en el cas de les famílies de baix nivell sociocultural, aquestes són
les que no poden pagar-ho i per tant en surten malparades. D’aquí, i en gran
part, es parla de la relació entre discapacitats en l’aprenentatge i famílies
amb baix nivell sociocultural. Sota aquest marc de dades educatives, i per tal
d’integrar els discapacitats escolars i assolir així l’objectiu de la igualtat
de la inclusiva, es van assolir aquests punts de consens.
1- El
que sí, i com a mesura correctora, resulta universal és un diagnòstic prematur
i una teràpia immediata a infantil. Així ho fan Finlàndia i Estònia amb
excel·lents resultats educatius. Per tant es proposa, i sabent que sí funciona,
més inversió pública en diagnosi prematura i teràpies immediates ja en les
primeres etapes educatives. Aquesta mesura sí reduirà el fracàs escolar vigent
i socialitzarà als discapacitats.
2- La
formació d’excel·lents experts en diagnosi i correcció dels discapacitats sota
un finançament públic i sostingut.
3- Tractament
dels discapacitats fonamentat en un esforç ben dirigit que sabem potencia les
habilitats i capacitats cerebrals. Avui en dia hi ha molts estudis en
neurologia i psiquiatria que demostren que sota un esforç ben orientat els
infants superen moltes manques competencials.
4- Un ús
inferior de les adaptacions curriculars ja que adormen la capacitat dels
alumnes discapacitats. En això molts docents i neurobiòlegs han explicat que
rebaixar el nivell d’esforç provoca un empitjorament en l’assoliment
d’habilitats i coneixements ja que minva l’agilitat i la memòria del cervell
dels escolars.
5- Unes
ajudes públiques a les famílies de baix nivell sociocultural per tal que hi
hagi una detecció prematura i una teràpia immediata en cas de discapacitats.
6- Repensar-se
a secundària la barreja en una mateixa aula de discapacitats de tota mena amb
alumnes ordinaris, i això sobretot en matèries instrumentals com són les
llengües i les matemàtiques. Aquí alguns professors varen indicar que els
discapacitats milloren més separats del grup ordinari que barrejats amb aquest.
En aquest sentit es van esmentar les aules d’acollida i les d’educació
especial.
7- Recolzar
des de l’administració local a les famílies ja que si aquestes atenen bé a un
fill amb una discapacitat lleu, aquest sol funcionar amb uns mínims dins de
l’aula.
8- Avaluar
amb números i resultats acadèmics a tots els alumnes afectats per la inclusiva
i decidir si continuar o no, i no pas insistir si les coses diuen el contrari.
9- No
idealitzar les TIC com a eina terapèutica dels discapacitats ja que en funció
de la patologia poden ajudar o perjudicar.
10-
Ser conscients de les possibilitats de cada
alumne i no prometre amb la inclusiva el que no podrà ser aquest malgrat el seu
desig.
11-
I finalment, i per tal d’apropar els experts
de la inclusiva als professors que l’hauran d’aplicar, cal que els primers
imparteixin en primera persona la seva estratègia dins de l’aula per tal de
repensar i avaluar amb resultats numèrics i acadèmics l’escola inclusiva.
David Rabadà i Vives
Director de les VI Jornades de Secundària
miércoles, 22 de noviembre de 2017
DATOS PISA MAL INTERPRETADOS
Profesores de Secundaria (aspepc·sps) desea mostrar su preocupación ante las interpretaciones realizadas sobre los resultados PISA este mes publicados. Con los datos de las pruebas PISA en 2015 se ha evaluado el nivel de colaboración en la resolución de problemas entre los alumnos de 15 años. En los primeros puestos, y como suele suceder en PISA, están los países asiáticos como Singapur, Japón, Hong Kong y Corea del Sur. Estonia y Finlandia también ocupan puestos altos en Europa. España sigue estando por debajo de la media de la OCDE. Pero lo malo es que solo el 8% de los alumnos españoles sabe resolver problemas en un entorno de cooperación complejo, porcentaje que en Singapur sube al 21 % y que ronda el 15 % en Australia, Canadá y Nueva Zelanda. Lo peor son las interpretaciones de algunos expertos al respecto de estos datos. El señorEchazarra apoya, junto con la OCDE, el trabajo y evaluación en grupo de los alumnos. Dicen que la razón principal para ello es nuestro mundo cambiante. Y aunque el concepto de examen colectivo dicen que choca con la cultura tradicional y supone cierta injusticia hacia los que trabajan más, ese es el día a día. Echazarra anima también a fomentar todo tipo de actividades grupales tanto dentro como fuera de clase. Argumenta que así los alumnos más rezagados o menos trabajadores se benefician de los más aventajados. Desde Profesores de Secundaria (aspepc·sps) nos preocupa esta visión pedagógica de regalar al que más plagia del que más sabe. A primera vista no parece un modelo educativo que defienda la excelencia ni la justicia educativas. Deseamos que las futuras leyes en educación no incluyan estas visiones mal interpretadas desde los datos PISA.
sábado, 18 de noviembre de 2017
L’ESCOLA INCLUSIVA SOTA DUBTE
El Departament d’Ensenyament, i sense escoltar veus
crítiques des de l’aula, es mostra totalment partidari de l’escola inclusiva.
De fet, i sota l’aixopluc de moltes institucions, forces experts promouen
aquesta estratègia pedagògica. Davant l’eclosió d’aquesta tendència, i com sol
passar, han aparegut entusiastes, detractors i eclèctics. Els entusiastes
afirmen que la inclusiva és un camí a seguir per tal d’integrar tots aquells
alumnes discapacitats. Els detractors sentencien que l’escola pública no pot
atendre de manera adient a tots aquests joves, és més, argumenta que es
desatendrà a la majoria. I finalment alguns eclèctics es mantenen en un terme
mig dient que tal com es vol aplicar la inclusiva no és la millor manera de les
possibles. Professors de Secundària (aspepc·sps) ha organitzat unes jornades
per veure quina opció és la millor. Durant les mateixes, i amb l’assistència
d’experts de vàlua contrastada, es farà balanç de tot l’anterior per poder
donar una resposta al Departament d’Ensenyament. Les conferències aniran a
càrrec del Dr. Ignasi Puigdellívol, professor de Didàctica de la Universitat de
Barcelona, de la Dra. Anna Sans, metgessa especialista en Pediatria i
Neurologia pediàtrica, i finalment del Dr. Ricardo Moreno, catedràtic
d’institut, llicenciat en matemàtiques, llicenciat i doctorat en filosofia.
Aquestes jornades tindran lloc a la Sala d'Actes de l'Il·lustre Col·legi de
Doctors i Llicenciats de Catalunya (Rbla. Catalunya, 8, 08001 Barcelona),
durant els dies 24 i 25 de novembre de 2017. El divendres, de 16h. a 21:30h, i
el dissabte de 10:00h a 14:30h.
Cal inscriure’s a:
http://secundaria.info/cursos.php
martes, 14 de noviembre de 2017
UN PROFESOR SE DESPIDE Ricardo Fernández
UN
PROFESOR SE DESPIDE
Ricardo
Fernández Aguilà
“Un Profesor
se Despide” (Plataforma Editorial, 2017) es un ensayo elegante, conciso y
concreto de lo que pasa realmente en un aula a través de la visión profesional
y emocional de un veterano profesor, Ricardo Fernández. El autor se muestra
sensible, honesto y humilde en todas sus experiencias con sus alumnos. Este
docente en hispánicas nos describe todo un viaje a lo largo de sus clases y de
la propia historia de la literatura. Con buenas técnicas, dedicación y
autocrítica conoceremos su aula, a sus alumnos y a los principales movimientos
literarios, toda una epopeya. Pero este libro también es un contraste entre la
enseñanza estructurada tradicional con respecto a las nuevas corrientes en
innovación pedagógica, una confrontación, que sin lanzarse los platos a la
cabeza, se mide bajo el respeto y la curiosidad mutuas. (David Rabadà i Vives,
14.11.17).
Suscribirse a:
Entradas (Atom)