Muchos docentes opinan que algunas teorías educativas no les permiten construir un mundo mejor desde la enseñanza. De hecho poca gente contrasta estas teorías con datos reales. Para mejorar el sistema educativo son necesarias más demostraciones y menos opiniones. Hay que observar los hechos probados y sistematizarlos. He aquí cartas de prensa, artículos en los medios y capítulos numerados que ofrecen un amplio corolario de datos contrastados para mejorar realmente la enseñanza y la sociedad.
DESCARGAR LAS OBRAS DEL AUTOR/DESCARREGAR LES OBRES DEL AUTOR
+SABER / +PENSAR / -TEORIA / + LOGICA
lunes, 17 de septiembre de 2018
Masters en educació, negoci o formació?
Masters en educació, negoci o formació?
L’actual polèmica dels màsters universitaris hauria de fer repensar el màster en educació que els docents han de passar per a exercir de professors a secundària. Molts màsters nacionals consisteixen en tres coses, una matrícula molt cara, una credencial d’assistència i un treball final per aprovar-lo. En poques ocasions hi ha exàmens de coneixements profunds i tot sembla la dita de pagant Sant Pere canta. Doncs cal preguntar-se si passa el mateix en el màster d’educació, és a dir, si aquest també esdevé un negoci d’algunes universitats. Primer cal preguntar-se qui imparteix aquest màster? L’expliquen professors bregats en aules de secundària? O altres experts que poc coneixen els instituts i els adolescents? Sorprenentment qui més explica com ensenyar a secundària no són els seus professors sinó persones externes a les seves aules. El segon que cal preguntar-se és què s’imparteix més en aquest màster? Si tècniques específiques de com impartir l’especialitat objecte del màster? O teories generals i allunyades de les especialitats de secundària? També, i sorprenentment, les teories generals hi predominen en detriment de tècniques específiques. Però el més important que cal preguntar-se és el següent, com s’avalua i aprova aquest màster? Amb exàmens i proves que demostrin els nous aprenentatges adquirits? O amb treballs i escrits que mostren les síntesis entre pràctiques i teories? Doncs altre cop, i sorprenentment, es demanen més memòries que no pas exàmens de nivell. Ara que cadascú tregui les seves conclusions. El màster en educació? Potser més negoci que formació.
viernes, 14 de septiembre de 2018
Oposicions a Professors de Secundària
Oposicions a Professors de Secundària
Un cop passades les oposicions per a professors del curs passat molts docents discrepen en els criteris d’avaluació de les mateixes. Un fet capdal ha estat l’anomenat supòsit pràctic que havia d’avaluar què sabien els opositors de la seva especialitat. Paradoxalment aquesta prova exigia no què, si no com ensenyar a l’aula. Com ensenyar pertocava a un segon exercici específic que l’opositor havia de superar posteriorment. És a dir, s’ha avaluat a l’opositor de tècniques pedagògiques on no tocava. Aquest fet, que contravé la llei estatal per al cos de funcionaris, ja fou comunicat amb molta antelació, i des del Col·legi de Doctors de Catalunya, al màxim responsable al respecte del Departament, senyor Garcia Plata. Com veiem això no s’ha resol amb lògica, sobretot si tenim en compte el supòsit pràctic en especialitats com Biologia i Geologia. Aquí es feia identificar organismes, roques i minerals a través fotografies on no es podia assolir prou detall. És a dir, s’exigia pura memorització de noms en llatí als opositors mentre el Departament defensa l’educació per competències on no cal que els alumnes memoritzin. Cal dir que la identificació d’organismes, roques i minerals és en la realitat cosa de grans especialistes, cosa que no cal que ostentin tots els docents i pedagogs que imparteixen classes. Potser aquesta prova ha estat una manera d’eliminar molts opositors davant la gran assistència dels mateixos. En tal cas millor posar làmines i dibuixos que tots els científics del món utilitzen per a la identificació naturalista. O millor encara, i si el Departament defensa l’educació per competències, i no per coneixements, que els opositors superin un exercici de classificació d’organismes o roques demostrant les seves capacitats competencials. Preguem que Ensenyament, i si vol continuar convocant oposicions justes, tingui en bona consideració aquests arguments didàctics, lògics i legals. Educar, eduquem tots, però ensenyar sols uns pocs.
Mòbils a les Aules?
Mòbils a les
Aules?
Mar Camacho, directora d’infantil i
primària del Departament, diu que no utilitzar el mòbil a l’aula és donar
l’esquena a la tecnologia, que és una creença que aquest aparell no sigui bo en
educació, i que el mòbil ha de formar part de la innovació educativa de tots
els centres per tal d’avaluar i identificar quins obtenen major èxit. Val a dir
que l’educació no hauria de ser un experiment per a tot el territori, i que a
part de mòbils a l’aula hi ha tauletes, ordinadors i pissarres digitals
connectades a Internet que no donen l’esquena a la tecnologia vigent. A més, i
existint tanta tecnologia digital dins i al voltant de l’aula, cal remarcar que
hi ha molts treballs científics i mèdics que aconsellen reduir força l’ús del
mòbil a classe. Les raons són les següents. La primera l’addicció creixent al
mòbil que fa que els nostres alumnes desatenguin la realitat. La segona
l’augment de nens hiperestimulats que no perceben la realitat manual perdent la
creativitat en tres dimensions. I la tercera i última, els estudis recents del
psiquiatra Manfred Spitzer qui ha trobat que l’ús generalitzat del mòbil
dificulta clarament l’ensenyament dels alumnes, redueix la seva concentració i
alenteix la seva maduresa. Preguem que el Departament, i si vol continuar
potenciant extensivament el mòbil com eina educativa, tingui en bona
consideració aquests arguments mèdics, científics i didàctics contrastats.
Educar, eduquem tots, però ensenyar sols uns pocs.
sábado, 16 de junio de 2018
Conferència: Myanmar, Terra de Dracs
Cicle temàtic: "Viatges i cinema"
"Més Enllà de Iangun: Myanmar, Terra de Dracs"
Xerrada a càrrec de David Rabadà, escriptor.
Dijous 21 de juny a les 19 h.
Xerrada a càrrec de David Rabadà, escriptor.
Entrada lliure. Aforament limitat
Biblioteca Sofia Barat
- C/ Girona, 64*68 (Metro Girona - L4)
- Barcelona
martes, 29 de mayo de 2018
Educació per Competències i Intel·ligència Artificial
Tots els centres catalans han endegat un nou sistema
d’educació anomenat per competències. Sota aquesta novetat els docents han
d’avaluar més les habilitats dels alumnes que no pas la memorització de
coneixements. Molts professors ja s’estan queixant que això implicarà una
baixada del nivell en l’ensenyament, que amb tanta complicació no s’estan
impartint millor els coneixements sinó idiotitzant els nostres alumnes. En
canvi els partidaris de l’educació per competències diuen que els escolars
faran servir més les seves intel·ligències múltiples de manera integral, però
¿què és la intel·ligència? Ningú es posa d’acord tot i que fa pocs dies
l’investigador en cap de Microsoft en Intel·ligència Artificial, Daniel
Goldstein, va declarar a premsa el següent, que els programes d’intel·ligència
artificial sols són intel·ligents quan disposen de moltíssimes dades
memoritzades en el sistema. És a dir, sense un gran volum de coneixements
adquirits un cervell cibernètic, com també humà, no pot esdevenir intel·ligent.
O explicat d’una altra manera, un cap amb pocs coneixements no pot prendre
massa decisions correctes. Aquest evidència invalidaria l’educació per
competències que està endegant el Departament d’Ensenyament en totes les escoles
catalanes, tot i que amb un agreujant, no hi ha cap experiència prèvia que
asseguri que els nostres fills aprendran més i millor amb aquesta estratègia.
martes, 22 de mayo de 2018
La Germandat. Onada Edicions - Llibre per a tractar el masclisme a l'aula
La Germandat
Complot Contra les Dones
de
David Miró
Onada
edicions
Març
2018
Narrativa de ficció amb tots elements d’una
intriga apte per a lectors juvenils i adolescents que vulguin debatre sobre el masclisme vigent. Ja en la primera
pàgina el misteri apareix ràpid i amb bona trama. El rerafons polític, que
l’autor coneix des del seu periodisme, fa de tel d’inspiració continu durant
tota la novel·la. L’ús de dades històriques reals confereix a l’obra un
realisme i credibilitat intensos i propers. Un pare ple de prejudicis
masclistes es despullarà com un personatge maquiavèlic i cruel. Ell, a favor de
l’adoctrinament a les escoles i a la societat, sabrà com fer-ho a tots nivells
i entre tots els poders. Tergiversant les teories científiques a favor seu,
justificarà el masclisme familiar, empresarial i polític. Sota un currículum
ocult, que molts avui dia afirmen real, el protagonista explicarà l’actual
guerra de sexes que va guiant la trama d’aquesta narrativa, un relat que
interpel·la a adults i adolescents sobre la manipulació social, el neoliberalisme
i els masclismes conseqüents. Els fets històrics que descriu la novel·la
encaixen tan bé amb aquesta ficció que un es pregunta sinó serà veritat tot el
relat. Tot plegat despertarà entre els lectors la inquietud, el debat i
l’esperit crític, quelcom idoni per a una bona educació en les nostres aules.
La Germandat esdevé un llibre que fa repensar profundament el masclisme, la
violència de gènere i les actuals polítiques neoliberals com un tot
interconnectat.
Suscribirse a:
Entradas (Atom)