DESCARGAR LAS OBRAS DEL AUTOR/DESCARREGAR LES OBRES DEL AUTOR

+SABER / +PENSAR / -TEORIA / + LOGICA

jueves, 28 de enero de 2021

TR Proposta Batxillerat: Anàlisi de diferents llengües actuals versus les seves prèvies abans de la romanització

Anàlisi de diferents llengües actuals versus les seves prèvies abans de la romanització Treball Recerca Batxillerat - Proposta per a català, castellà, francès... L’anàlisi de les diferents llengües o dialectes poden denotar el seu origen abans de la romanització o de l’entrada de l’Islam a Europa. Una manera d’abordar el tema seria un contrast entre diferents dialectes d’una llengua o entre diferents idiomes d’una regió de determinar de la conca Mediterrània (Espanya, Catalunya o la que es vulgui). La proposta de treball seria comparar els dialectes o llengües escollides i acotades a nivell d’una de les següents variables per a diferents alumnes: Percentatge de paraules llanes, agudes o esdrúixoles. Percentatge de fonemes nasals, fricatius, guturals... Nombre de vocals i consonants, diferències i concordances entre els dialectes o llengües. Comparació d’entonacions i musicalitat entre els dialectes o llengües objecte del treball. O altres variables a escollir i acotar en ell treball de recerca. No calen tots, sols una variable per treball entre diferents alumnes. Al final caldria fer-ne un arbre de concordances i diferències (per exemple un cladograma) i veure si denoten una base lingüística prèvia a la romanització de la regió objecte d’estudi amb relació a idiomes antecedents com l’eusquera, l’iber, la família cèltica i demés. La conclusió podria fer-se en un mapa de grups lingüístics a nivell de les variables escollides com objecte d’estudi, tot ajuntant els treballs de diferents alumnes. Si us cal més informació em teniu a disposar drabadavives@gmail.com

viernes, 22 de enero de 2021

Atapuerca y un Emiliano Aguirre olvidado

Atapuerca aparece en los medios como fruto de sus codirectores actuales pero el origen de su éxito fue muy anterior. El Doctor Aguirre fue el real artífice de todo ello. Ruego lean el siguiente artículo por Enrique Gil Bazán: https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=rm&ogbl#inbox/FMfcgxwKkblfrvHCXkJvgnVXTBJsJMQc?projector=1&messagePartId=0.1

miércoles, 30 de diciembre de 2020

Prejucios y Evolución Humana - Radio Euskadi - Almudena Cacho entrevista a David Rabadà 27/12/20

Prejucios y Evolución Humana - Radio Euskadi - Almudena Cacho entrevista a David Rabadà 27/12/20 Aceso a la entrevista: https://wetransfer.com/downloads/8353757d33074ef30e24d384773ccd1320201230072740/90fc96137cb06ad4d6c1f466fdb9612c20201230072804/8345f7

jueves, 3 de diciembre de 2020

1. FRACASO ESCOLAR o FRACASO POLÍTICO. Primer artículo de la nueva sección en el digital de Catalunya Vanguardista

Este artículo es el primero de la nueva sección en el digital de Catalunya Vanguardista que llevará por título "FRACASO ESCOLAR o FRACASO POLÍTICO". Habrá mucho que discutir, compartir y acordar para mejorar la enseñanza nacional. FRACASO ESCOLAR o FRACASO POLÍTICO Ahora que se aboga por la educación por competencias, los trabajos por proyectos y la eliminación de la memoria en las aulas, veo como la transmisión de conocimientos y su currículum se desvanece en secundaria. Y lo más curioso, son muchos los pedagogos que afirman que los profesores enseñamos demasiadas banalidades cuya memorización resulta innecesaria, pero ésta, la memorización, pervive y persiste entre nuestros alumnos aunque sea en educación competencial o en los trabajos por proyectos. Ante tal paradoja yo sólo deseo que la enseñanza sea competente ante una educación competencial... Sigue en: https://www.catalunyavanguardista.com/fracaso-escolar-o-fracaso-politico/

martes, 24 de noviembre de 2020

IX Jornades de Secundària. COVID: aprendre amb les noves tecnologies

IX Jornades de Secundària. COVID: aprendre amb les noves tecnologies Programa Divendres, 27 de novembre 16:00h. Presentació de les Jornades 16:30h. Conferència: “Aprendre en l'Era de Google” Dr. Hèctor Ruiz Director de la International Science Teaching Foundation. 17:15h. Conferència: “Tecno-ètica: una activitat transversal i engrescadora” Dra. Carme Torras Doctora en Informàtica i professora d'investigació a l'Institut de Robòtica CSIC-UPC. 18:00h. Torn de preguntes als ponents 19:00h: Taula rodona. Debat amb participació dels assistents 21:00h: Tancament primera jornada Dissabte, 28 de novembre 10:30h. Conferència: “Collita de disbarats publicats durant el darrer confinament” Dr. Andreu Navarra Doctor en Filologia Hispànica, professor i escriptor. 11:15h. Conferència: “Educació telemàtica a debat: mites i certeses” Dr. Antoni Hernández Físic, lingüista i doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge. 12:00h. Torn de preguntes als ponents 13:00h: Taula rodona. Debat amb participació dels assistents 14:30h: Cloenda IX Jornades.png Aquestes jornades s'inscriuen en el marc del Pla de Formació Permanent del Professorat, estan homologades pel Departament d'Ensenyament i computen com a curs de 15 hores de formació permanent per als docents que hi assisteixi. Tindran lloc virtualment (mitjançant la plataforma Zoom) els dies 27 i 28 de novembre de 2020. El divendres 27, de 16:30h a 21:00h, i el dissabte 28 de 10:30h a 14:30h. Consulteu els requisits tècnics. (És convenient instal·lar l'aplicació client) Matriculacions Del 6 de novembre fins al 26 de novembre de 2020 a http://secundaria.info/cursos.php No afiliats: 40€. Afiliats: 20€.

jueves, 19 de noviembre de 2020

Oro, Petróleo y Aguacates de Andy Robinson (novetat editorial)

Radiografía actual y vigente de los intereses y manipulaciones políticas a expensas de la lucha por los recursos en América latina. El Litio, el Oro, el Niobidio y otros devienen el eje argumental de este preciosos ensayo redactado con un estilo periodístico genial y contumaz. Todo para quine quiera comprender la crisis de Evo Morales, Lula Dasilva, Uribe y muchos otros. Y claro está, no todo es oro lo que reluce, en todo caso el litio es el oro blanco de mucchos en este ensayo, como también lo son otros elementos geoestratégicos. La creciente industria del coche eléctrico y de las renovables ha puesto en pie de guerra a muchos poderes. USA, China, junto con las grandes multinacionales, están detrás de todo este embrollo que poco se entiende por los medios. Estos poderes ven con malos ojos a algunas presidencias de Latinoamérica. El objetivo es que sean proclives a la explotación de recursos en pro de las industrias externas sin pensar directamente en la mejora de los aborígenes locales. Estos seguiran pobres y esclavos sin poder potenciar una industria que les roba sus recursos. Una lectura muy recomendable para aquellos que sienten inquietud ante los desfases mundiales.

lunes, 16 de noviembre de 2020

Els brots de Covid-19 a Ensenyament suposen 1 de cada 5 casos

Els brots de Covid-19 a Ensenyament suposen 1 de cada 5 casos Segons les dades publicades per l'Agència de Salut Pública de Catalunya, l'àmbit d'Ensenyament ha estat durant el darrer mes, i de manera sostinguda, un dels àmbits principals de brots de Covid-19. Ha estat a la segona o tercera posició, alternant amb l'àmbit de residències geriàtriques. Durant aquest període Ensenyament s'ha mantingut entre el 13,9% del total d'afectats de Covid-19 per brots detectats (informe de 17 d'octubre) i el 21,6% del total (informe de 31 d'octubre). El nombre d'afectats per cada brot a Ensenyament és semblant al dels àmbits Laboral o Social (al voltant de 6 persones/brot), però per cada brot a l'àmbit Laboral n'hi ha més de 5 a Ensenyament, i per cada brot a l'àmbit Social n'hi ha més de 19 a Ensenyament. Així el nombre de brots a l'àmbit Familiar/domicili és el triple que a Ensenyament, però cada brot de l'àmbit Familiar/domicili suposa un nombre molt inferior d'afectats (3,47 vs. 5,81 a Ensenyament). En els informes del 31 d'octubre i 7 de novembre publicats el 15 de novembre, tenim per primera vegada informats els brots a Ensenyament segons etapa educativa. Hi consta una nova confirmació a les dades que ens dóna el TraçaCovid, i és que l'afectació a Secundària és més del doble que a Primària i Infantil, fet ja constatat en el darrer informe del 7 de novembre. En definitiva que Secundària és un dels principals focus a l'hora de generar brots de Covid-19 i que la seva evolució és molt semblant a la de l'àmbit Familiar/domiciliari, dada que pot indicar afectacions creuades. Fora molt idoni que el Departament d'Educació sortís a comunicar aquesta informació per tal de prendre mesures de contenció. Diversos països del nostre entorn han aplicat mesures molt més cautes que les d'aquí o han començat a confinar centres d'Ensenyament.