EL PROFESSOR DEL S. XXI
REPTES I OPORTUNITATS
Debatran sobre aquest tema:
Senyor Antoni Puigverd, llicenciat en
filologia hispànica, escriptor, professor i columnista de La Vanguardia.
Senyor Enric
Prats, doctor en
Pedagogia i professor de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de
Barcelona.
Dijous, 25 de maig, 19.00 hores, Sala d’Actes del
Col·legi de Doctors i Llicenciats, Rambla de Catalunya, 8, Barcelona.
Organitza: Fòrum per al Progrés de l’Ensenyament.
Al respecte de si l’escola ha de
socialitzar i educar més que no pas impartir coneixements:
Enric Prats: L’escola no és un
lloc per fer teràpies per dues raons. La primera és que els docents no tenen
formació ni mèdica ni psiquiàtrica. La segona per què l’escola no té els
mitjans clínics al respecte.
Antoni Puigverd: L’escola pública
era abans un gran ascensor social per a la gent sense recursos. Ara ho ha
deixat de ser. Ara la societat vol que l’escola assumeixi tot el que ella no
sap educar, o no vol educar. Tot plegat és una societat líquida on el més
important es satisfer les emocions sense atendre a la lògica, a les raons i als
grans coneixements. Així doncs els alumnes se senten indiferents davant els
docents que volen mostrar-los-hi el coneixement que posseeixen. En fi, és la
societat del NO M’AGRADA, NO HO VULL davant l’escola AIXÒ SÓN CONEIXEMENTS PER
AL TEU BÉ. En fi la societat és el que és (el que ve de gust), i l’escola el
que hauria de ser (valorar els coneixements i l’esforç). Si un docent rebaixa
els nivells li fa el joc als desigs de la societat.
Al respecte de si el docent ha
d’esdevenir un individu polivalent (educador multicultural, psicòleg, pedagog,
sociòleg, assistent social...), o si el docent ha de ser un expert en la seva
disciplina.
Enric Prats: Si l’educació és
cultura i avui dia tenim moltes cultures a l’escola, ¿quina cultura ensenyem?
Si abans el referent educatiu fou França i ara ho és Finlàndia i Korea, ¿quin
referent és el millor? I tanmateix, ¿quin és l’objectiu de l’educació? ¿PISA?
Si el docent ha d’esdevenir un simple acompanyant de l’alumne, ¿cal que gastem
tants diners en la formació dels mestres i professors? El docent ha de validar
el coneixement adquirit dels seus alumnes i sistematitzar-lo tot esdevenint un
expert en l’aprenentatge. Ell no ha de ser un individu polivalent, psicòleg,
terapeuta, sociòleg..., en tot cas ha de saber posar l’antena per tal de detectar
aquells alumnes amb anomalies a diagnosticar i tractar.
Antoni Puigverd: El docent cal que
sigui un gran expert en la seva disciplina tot esdevenint un heroi singular per
tal de crear l’admiració en els seus alumnes sota un vocació adient.
Al respecte de l’informe McKinsey
sobre la qualitat docent i els incentius per tal de promoure-la.
Felipe de Vicente: En el nostre
país els incentius són mínims i molt inferiors a altres estats com el Regne
Unit. Aquí l’administració treballa per veure si avalues aquella o altra
competència bàsica però no analitzen si els alumnes estudien i aprenen bé els
continguts establerts. És a dir, la pressió burocràtica de papers, informes i
formularis que els docents han d’omplir per a l’administració són tants, que poc
incentiu representen per a una millora didàctica real.
Enric Prats: Els incentius
econòmics dels docents en el nostre país són molt baixos i infinitament
inferiors als del Regne Unit. No obstant això, no existeix cap base empírica on
es demostri que si milloren els incentius econòmics docents augmentarem el
nivell d’aprenentatge dels nostres alumnes. És més, uns estudis a Nova Zelanda
indiquen que el principal factor amb un 50 % del pes estadístic són els alumnes
com els màxims responsables del seu aprenentatge. La resta són el projecte de
centre amb un 10 %, direcció amb un 5 %, la família amb un altre 5 %, i
finalment els docents amb un 30 %.
Antoni Puigverd: Potser una
millora per als docents fora reduir tantes àrees, crèdits i matèries presents
en el currículum per tal de centrar-nos sota l’esforç en les coses bàsiques com
són redacció, càlcul, comprensió lectora, expressió oratòria,... i tot
coneixement real, veritable i contrastat.
Felipe de Vicente: Si el pes en
l’aprenentatge dels docents s’aproxima al 30 % quintuplicant de llarg el de
direcció, ¿per quina raó en el nostre país es donen tants incentius als
directors en detriment dels nostres docents (referit al Decret de Plantilles)?
– Cap dels parlamentaris assistents a l’acte (PSC, Cd’s, PP, JxSí, Podem) ha
intervingut per donar una resposta, tot i que, i és molt d’agrair, han volgut
assistir a aquest debat educatiu. Tants més vingueren -.
No hay comentarios:
Publicar un comentario