Muchos docentes opinan que algunas teorías educativas no les permiten construir un mundo mejor desde la enseñanza. De hecho poca gente contrasta estas teorías con datos reales. Para mejorar el sistema educativo son necesarias más demostraciones y menos opiniones. Hay que observar los hechos probados y sistematizarlos. He aquí cartas de prensa, artículos en los medios y capítulos numerados que ofrecen un amplio corolario de datos contrastados para mejorar realmente la enseñanza y la sociedad.
DESCARGAR LAS OBRAS DEL AUTOR/DESCARREGAR LES OBRES DEL AUTOR
+SABER / +PENSAR / -TEORIA / + LOGICA
jueves, 19 de diciembre de 2019
Trenca-t'hi el Cap - Assaig - David Bueno
Aquest assaig dona un enfoc científic, i sota fets contrastats, de com cal educar els nostres joves futurs. El seu autor, David Bueno, neurocientífic de soca-rel, amb un llenguatge planer i entenedor, ens argumenta com funciona la ment humana mentre adquireix coneixements. En resum es pot dir que el saber ens farà lliures per tal d'esdevenir crítics si tenim un cervell ben connectat. En altre cas el nostre lliure albir restarà en el pou de la manipulació, els prejudicis i la ignorància. Tot i contenir alguns errors en evolució humana, això no afecta en absolut les conclusions del llibre, una lectura molt acosenllable per a qui tingui interès en millorar, que no canviar, el nostre ensenyament. La reiterada baixada en coneixements del nostre sistema educatiu n'és un exemple a solucionar. Educar molts ho fem, però ensenyar sols uns pocs.
lunes, 2 de diciembre de 2019
Directors escolars corruptes
Directors
escolars corruptes
El Punt Avui 07 de desembre de 2019
El Punt Avui 07 de desembre de 2019
El Departament d’Educació fa pocs anys, i
amb el Decret de Plantilles, va prometre que el cos de directors dels nostres
centres públics seria professional, expert i líder entre els seus docents. Així
molts equips directius s’hi deixen la pell, no obstant això hi ha qui s’hi
repenja molt més que abans. Primer tenim equips directius que assoleixen
càrrecs en el Departament fugint de l’aula si el seu centre aplica en escreix les
ideologies i les modes pedagògiques en què creu Educació. Segon veiem
direccions que desaconsellen als seus docents denunciar els alumnes que els han
agredit físicament i amb violència. Tot per tal que el centre sembli una bassa
d’oli i no perdre la puntuació que els dona el Departament. És a dir, docents
muts i a la gàbia mentre equips directius guanyen mèrits per tal d’ascendir pel
Departament. Tercer, els equips directius que justifiquen a pares i alumnes desautoritzant
als professors en les seves obligacions d’educar i ensenyar, fet que fa que
molts acadèmics canviïn de centre el curs proper, o se’ls faci fora si s’han
oposat a direcció. I quart, i el més flagrant, directors que han assetjat
reiteradament a docents, que s’ha demostrat la seva falta greu, i que se’ls ha
obert expedient però que finalment el Departament ho ha enterrat sota una falta
lleu. Tots aquests casos no tenen res a veure amb el cos professional promès pel
Departament, més aviat esdevenen una colla de còmplices a les seves ordres i sota
la seva protecció. Això no és ensenyament de qualitat sinó adoctrinament descarat.
“Educació per competències, pros i contres.” CONCLUSIONS - VIII JORNADES DE SECUNDÀRIA
VIII JORNADES DE
SECUNDÀRIA
“Educació per competències, pros i contres.”
- CONCLUSIONS -
Celebrades a l’Il·lustre Col·legi de
Doctors i Llicenciats de Catalunya
22 i 23 de novembre de 2019
L’educació per competències s’ha implantat gairebé
a tota la Secundària catalana. Ara ja no s’avaluen tant els coneixements de
l’estudiant com les seves habilitats competencials. Molts experts parlen de la
gran millora que això suposarà en preparar els alumnes per a la societat del
futur, mentre altres diuen que s’està rebaixant
el nivell d’ensenyament tot multiplicant la burocràcia del professorat. Davant
tot això hi ha docents entusiastes, alguns expectants i altres detractors. Fins
i tot alguns diuen que l’educació per competències s’ha implantat sense una
anàlisi contrastada ni un debat científic objectiu. Per aquesta raó, i per tal
de debatre l’educació per competències a Secundària, s’han organitzat aquestes
jornades. Durant les mateixes, i amb l’assistència d’experts de vàlua
contrastada, s'analitzaran els pros i contres d’aquesta manera d’avaluar els
nostres alumnes.
Professors
de Secundària (aspepc·sps) ha organitzat aquestes jornades per veure quina de
les anteriors perspectives és la més real, aplicable o possible. Durant les
mateixes, i amb l’assistència d’experts de vàlua contrastada, s’ha fet balanç
de tot l’anterior per oferir un consens ampli i viable.
Les
conferències han anat a càrrec de:
Dr. David Bueno
Professor
de la UB i especialista en
neuroeducació.
Lcat.
Enrique Galindo
Escriptor
i professor de filosofia.
Dra. Vera Sacristán
Professora
de la UPC i membre de l'Observatori del Sistema Universitari.
En
resum s’ha observat que el debat sobre l’educació per competències es més una
discussió ideològica que no pas dels coneixements a impartir. És a dir que ens
hem de preguntar què és més important, què s’ensenya o com s’ensenya. En això
els ponents hi han estat força d’acord. No obstant això el debat s’ha
polaritzat en dos extrems, els qui consideren que s’ensenyen massa continguts allunyats
de la realitat laboral, i els qui pensen que cal exigir un ampli nivell de
coneixements als alumnes. Els primers recolzen una educació més per
competències impartint classes més pràctiques i de fàcil aplicació al món
empresarial. Els segons, en canvi, temen una ingerència extrema del món
mercantil en l’ensenyament reduint el nombre de coneixements dels futurs
ciutadans. Els qui estan a favor de l’educació per competències veuen necessari
que els centres educatius imparteixin menys continguts però més habilitats per tal
que els individus s’adaptin millor a les necessitats laborals del mercat. En
canvi els detractors de l’educació per competències veuen necessari que es
preservi el màxim de coneixements en contra dels interessos de les grans empreses
que defensen treballadors flexibles i generalistes. Uns hi veuen una
oportunitat de futur i els altres una mercantilització de l’ensenyament.
David Rabadà i Vives
Director de les Jornades de Secundària
martes, 1 de octubre de 2019
Talento Desperdiciado de Adolf Tobeña - opinión
Talento Desperdiciado
De Adolf Tobeña
ED LIBROS
Este nuevo ensayo del psiquiatra Adolf Tobeña, Talento Desperdiciado,
deviene una crítica lógica, científica y mordaz hacia las deficiencias de
nuestro sistema educativo. De este se explica claramente que no logra
aprovechar, promover ni consolidar los talentos innatos de nuestros jóvenes.
Tobeña, como científico y psiquiatra, fundamenta todos sus argumentos bajo los
hechos observados, contrastados y demostrados. Es decir este libro no deviene
un corolario de opiniones infundadas, falaces y dogmáticas sino todo lo
contrario, es un libro sobre qué hay que hacer, y según los datos científicos,
para que en nuestro país no se desaproveche tanto talento estudiantil. Con ello
Tobeña debe desoír las modas educativas para ensordecer a sus culpables. El
libro, por tanto, deviene un excelente retrato de quienes se consideran sabios en educación
pero la entorpecen. Es más, este breve tratado sobre el talento desperdiciado desvela
las ideologías que contribuyen poderosamente a no potenciar los talentos de
nuestros estudiantes. En tiempos llenos de frivolidades educativas Adolf Tobeña
ha escrito un libro oportuno, práctico y muy inteligente.
viernes, 2 de agosto de 2019
Bargalló de Catalunya destructor
El Punt Avui 28 de juliol de 2019
El Segre 2 d'agost de 2019
La cultura crítica i l’empresa competent a Catalunya arrelen d’un ensenyament sòlid en coneixements i sabers. Si aquests disminuïssin en els nostres centres educatius ens abocaríem a una societat de baixa formació, dificultats laborals i ínfim criteri. Doncs la política educativa del conseller Bargalló ha imposat, i en pocs mesos, que els docents eduquin més que no pas ensenyin tants coneixements, és a dir, menys saber i menys intel·ligència. Bargalló ha dit que els professors ensenyen massa a les seves aules i el que cal es potenciar més les habilitats de cada individu. En certa manera, i amb menys coneixements, s’està adobant un sistema educatiu curt de mires i ple de mancances per als nostres fills i societat. Aquesta baixada en els coneixements dinamita la formació dels futurs ciutadans, la possibilitat que puguin assolir bons llocs laborals i la capacitat d’esdevenir crítics amb la política estatal. Per tant s’està posant en safata la feina brossa, el ciutadà mediocre i la fi de la identitat catalana davant un Estat força centralista. Potser en menys de quinze anys, i amb pocs coneixements al cap, molts esdevindran monàrquics convençuts, parlant més castellà que català, i renegant altre cop de la sobirania catalana. Educar bons hàbits, molts ho fan, però ensenyar doctes coneixements, sols uns pocs. La identitat catalana hi podria estar en joc.
viernes, 12 de julio de 2019
Horari escolar partit imposat
El Departament d’Educació ha decretat
un horari partit en molts nous centres d’ensenyament. És a dir, si ara es feia
sols horari de matí es passarà a classes de matí i tarda. El principal
argument, i són paraules del Secretari de Polítiques Educatives, Carles
Martínez, és que és inacceptable que els alumnes dinin a quarts de quatre, la
qual cosa ja estava resolta amb els menjadors escolars a quarts de tres. Però a
més aquesta idea no té en compte els informes on es manifesta que els conflictes
a les aules de Secundària es donaven fonamentalment per les tardes. Se sap, i
està en molts estudis, que les trifulgues a classe s’esdevenen quan després de
dinar els adolescents se senten molt inquiets al fer sessions durant les
tardes. També cal afegir que l’horari de matins controla millor l’absentisme
escolar concentrat per les tardes. Cal afegir que el Departament d’Educació,
defensor de l’autonomia de centres, ara
vulgui imposar un horari partit a molts centres catalans. Tots ells haurien de
poder escollir quin horari més els convé. Si ara tornem a un horari de matí i
tarda, seria com un pas enrere en les millores educatives. A més no es pensa en
les tardes infernals de maig i juny que sovint ostenta la nostra climatologia.
Durant les mateixes se superen temperatures que la llei laboral prohibeix per
tal de treballar-hi. A més el Departament d’Educació, sabent que segons ell
mateix, s’ha reduït el fracàs escolar d’ençà l’aplicació de l’horari intensiu
de matí, es contradiu tornant a un d’antic. No sembla que aquesta mesura
esdevingui massa innovadora, amb l’afegit que el Departament d’Educació sempre
ha apostat per la novetat. Avançar cap al futur no vol dir repetir els errors
del passat.
jueves, 4 de julio de 2019
Jornada continuada a Secundària en perill
Jornada continuada a Secundària en perill
Professors de Secundària (aspepc·sps) troba paradoxal la proposta d’horaris escolars que la Fundació Bofill ha fet. Aquesta fundació ha proposat un horari partit a tots els centres d’ensenyament catalans. És a dir, si ara sols es feia horari de matí les classes passaran a ser de matí i tarda. Aquesta idea no té en compte dos fets contrastats. Primer que la vigent jornada continuada pel matí permet controlar i reduir millor l’absentisme escolar. I el segon que l’horari de matins redueix l’índex conflictes a les aules de Secundària, un fet que augmentava per les tardes. És curiós que la Fundació Jaume Bofill, defensora de l’autonomia de centres, ara vulgui imposar un horari partit a tots els centres catalans. Tots ells, i amb l’esmentada autonomia, han pogut escollir quin horari més els convenia. És més, i anualment, tots els centres de secundària que fan jornada continuada, avaluen si aquesta contribueix a la millora del rendiment acadèmic, a la reducció dels conflictes i a la millora de la convivència. Després pares, professors i alumnes voten si es manté en cada centre aquest horari o no. Per ara la jornada continuada s’ha votat majoritàriament a tots els centres públics catalans pel que si ara tornem a un horari de matí i tarda, seria com un pas enrere en la democràcia i en les millores d’ensenyament. A més no es pensa en les tardes infernals que sovint maig i juny ens imposa en la nostra climatologia. Durant els mateixos se superen temperatures que la llei laboral prohibeix per tal de treballar-hi.
Davant tot l’anterior, Professors de Secundària (aspepc·sps) vol saber què hi diu el Departament d’Educació al respecte, sabent que segons el mateix s’ha reduït el fracàs escolar d’ençà l’aplicació de l’horari intensiu de matí. Professors de Secundària (aspepc·sps) manifesta una suma preocupació en el fet que l’antic horari partit, que abans s’aplicava a Secundària, ara es vulgui aplicar de nou durant el proper curs. No sembla que aquesta mesura esdevingui massa innovadora, amb l’afegit que la Fundació Jaume Bofill sempre ha apostat per la innovació educativa. Podríem dir que la Bofill té presa en fer reformes a curt termini i l’educació no se la pot millorar amb mesures immediates. Els canvis sota la política d’innovacions semblen més una alteració del sistema educatiu que no pas una millora real en ensenyament. Avançar cap al futur no vol dir repetir els errors del passat.
Suscribirse a:
Entradas (Atom)