Geologia en lluita som un col·lectiu de més dos centenars de docents de secundària preocupats per la formació en temes geològics i ambientals, íntimament relacionats amb la matèria de Geologia i ciències ambientals, i per la formació dels nostres joves en temes ambientals.
El propòsit d’aquesta carta és expressar el nostre enuig en relació amb la hipocresia actual respecte als reptes globals relacionats amb la dinàmica terrestre i tots els objectius de desenvolupament sostenible. Actualment, són nombroses les decisions que han de prendre empreses, entitats i sobretot polítics i governs en relació amb la gestió del territori, l’aigua, el paisatge, els recursos miners, etc.
Un clar exemple d’això és el documental que es va emetre diumenge dia 26 de maig a Televisió de Catalunya (3Cat), “La febre dels metalls”. Com a col·lectiu, ens preocupa l’impacte que tenen aquestes decisions i actuacions preses i executades per persones amb poca formació acadèmica o sensibilització en àmbits de medi ambient. És per això que defensem fèrriament la necessitat de professionals i polítics implicats en la gestió territorial amb una mínima formació acadèmica en la matèria. L’alumnat de secundària (i possiblement extensiu a la societat) cada vegada rep menys formació en les matèries relacionades amb la geologia i les ciències ambientals.
Hem recollit dades de quasi un centenar de centres de secundària i es pot constatar que la matèria Geologia i ciències ambientals ha patit un retrocés molt important i que cada cop s’ofereix a menys centres. Aquest fet es deu a diverses raons com poden ser: el tractament desigual de la Geologia enfront de la Biologia en les matèries de ciències durant l’Educació Secundària Obligatòria, la poca presència en altres àmbits fora de la matèria de ciències i, el que sembla que és l’argument fonamental, el fet que és una matèria menystinguda en les ponderacions de totes les universitats per accedir als diferents graus universitaris.
Cal que la societat en general i l’àmbit acadèmic en particular prenguin consciència que un coneixement ampli del territori i de la dinàmica terrestre són molt necessaris en àmbits no només estrictament científics, sinó també en aquells relacionats amb l’administració d’empreses, arquitectura, economia, política, turisme, geografia o paisatgisme i, fins i tot, a enginyeries d’obra civil, energies o materials.
Urgeix que les ponderacions de la matèria Geologia i ciències ambientals siguin modificades de cara al curs vinent en els estudis abans esmentats. La feina dels docents de batxillerat pot ser l’última oportunitat dels futurs professionals per a rebre formació en aquests aspectes, de forma que els permeti prendre decisions fonamentades científicament i acadèmica que afecten la societat.
Col·lectiu Geologia en lluita, des de diferents punts del territori, divendres, 31 de maig del 2024
No hay comentarios:
Publicar un comentario