DESCARGAR LAS OBRAS DEL AUTOR/DESCARREGAR LES OBRES DEL AUTOR

+SABER / +PENSAR / -TEORIA / + LOGICA

jueves, 28 de enero de 2021

Canviem el Batxillerat - Plataforma per a la innovació educativa

El Punt Avui, 01.02. 2021

La plataforma Canviem el Batxillerat ha petat les xarxes amb l’ajut d’un mitjà públic que l’ha impulsat. Les tres professores d’aquesta plataforma proposen que els alumnes de Batxillerat s’alliberin d’exàmens, de memorització i de la selectivitat. La causa és l’estrès al qual estan sotmesos els estudiants sota les tres raons anteriors. Proposen a canvi un ensenyament per competències, però aquí venen els malentesos. Les anomenades competències, i tal com estan definides en origen, no impliquen una rebaixa dels continguts a assolir ni que tot s’hagi d’aprendre de manera distreta i lúdica, ans al contrari. A més cal recordar que el Batxillerat és una formació voluntària, i per tant d’estrès escollit, que l’estrès, i en la seva bona mesura, resulta bo per a la resiliència dels futurs ciutadans, que la LOMLOE ja té previst gran part de les reclamacions d’aquesta plataforma, i que a finals del curs passat, i amb la COVID obligant a classes telemàtiques, ja es van facilitar molts títols de Batxillerat sense competències assolides. Com a professor preferia millorar el Batxillerat, no canviar-lo. Si cremem l’escola, la canviarem, però dubto molt que l’hàgim millorat. Els centres i països que obtenen més bons resultats de curs i en selectivitat, i són dades dels informes PISA, són aquells exigents en els seus currículums i sense competències. Una educació distreta i lúdica potser resulta molt útil a Infantil, però a Batxillerat cal més exigència. Potser s’està infantilitzant el Batxillerat com ja ha passat amb la Secundària d’aquest país.

David Rabadà i Vives
Professor de Ciències Geològiques.
Membre de l'Acadèmia de Ciències Veterinàries de Catalunya

Propuesta trabajo Bachillerato: Análisis de diferentes lenguas actuales versus sus previas antes de la romanización

Análisis de diferentes lenguas actuales versus sus previas antes de la romanización Trabajo Investigación Bachillerato - Propuesta para catalán, castellano, francés... El análisis de las diferentes lenguas o dialectos pueden denotar su origen antes de la romanización o de la entrada del Islam en Europa. Una manera de abordar el tema sería un contraste entre diferentes dialectos de una lengua o entre diferentes idiomas de una región a determinar de la cuenca Mediterráneo (España, Provincia o la que se quiera). La propuesta de trabajo seria comparar los dialectos o lenguas escogidas a nivel de las siguientes variables y para distintos alumnos: Porcentaje de palabras llanas, agudas o esdrújulas. Porcentaje de fonemas nasales, fricativos, guturales... Número de vocales y consonantes, diferencias y concordancias entre los dialectos o lenguas. Comparación de entonaciones y musicalidad entre los dialectos o lenguas objeto del trabajo. U otras variables a escoger en el trabajo de investigación. No hacen falta todos, solo una variable por trabajo entre diferentes alumnos. Al final habría que hacer un árbol de concordancias y diferencias (por ejemplo un cladograma) y ver si denotan una base lingüística previa a la romanización de la región objeto de estudio con relación a idiomas antecedentes como el eusquera, el íbero, la familia céltica y otras. La conclusión podría hacerse en un mapa de grupos lingüísticos a nivel de las variables escogidas como objeto de estudio, juntando todos los trabajos de diferentes alumnos. Si os hace falta más información me tenéis a disponer drabadavives@gmail.com

TR Proposta Batxillerat: Anàlisi de diferents llengües actuals versus les seves prèvies abans de la romanització

Anàlisi de diferents llengües actuals versus les seves prèvies abans de la romanització Treball Recerca Batxillerat - Proposta per a català, castellà, francès... L’anàlisi de les diferents llengües o dialectes poden denotar el seu origen abans de la romanització o de l’entrada de l’Islam a Europa. Una manera d’abordar el tema seria un contrast entre diferents dialectes d’una llengua o entre diferents idiomes d’una regió de determinar de la conca Mediterrània (Espanya, Catalunya o la que es vulgui). La proposta de treball seria comparar els dialectes o llengües escollides i acotades a nivell d’una de les següents variables per a diferents alumnes: Percentatge de paraules llanes, agudes o esdrúixoles. Percentatge de fonemes nasals, fricatius, guturals... Nombre de vocals i consonants, diferències i concordances entre els dialectes o llengües. Comparació d’entonacions i musicalitat entre els dialectes o llengües objecte del treball. O altres variables a escollir i acotar en ell treball de recerca. No calen tots, sols una variable per treball entre diferents alumnes. Al final caldria fer-ne un arbre de concordances i diferències (per exemple un cladograma) i veure si denoten una base lingüística prèvia a la romanització de la regió objecte d’estudi amb relació a idiomes antecedents com l’eusquera, l’iber, la família cèltica i demés. La conclusió podria fer-se en un mapa de grups lingüístics a nivell de les variables escollides com objecte d’estudi, tot ajuntant els treballs de diferents alumnes. Si us cal més informació em teniu a disposar drabadavives@gmail.com

viernes, 22 de enero de 2021

Atapuerca y un Emiliano Aguirre olvidado

Atapuerca aparece en los medios como fruto de sus codirectores actuales pero el origen de su éxito fue muy anterior. El Doctor Aguirre fue el real artífice de todo ello. Ruego lean el siguiente artículo por Enrique Gil Bazán: https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=rm&ogbl#inbox/FMfcgxwKkblfrvHCXkJvgnVXTBJsJMQc?projector=1&messagePartId=0.1

miércoles, 30 de diciembre de 2020

Prejucios y Evolución Humana - Radio Euskadi - Almudena Cacho entrevista a David Rabadà 27/12/20

Prejucios y Evolución Humana - Radio Euskadi - Almudena Cacho entrevista a David Rabadà 27/12/20 Aceso a la entrevista: https://wetransfer.com/downloads/8353757d33074ef30e24d384773ccd1320201230072740/90fc96137cb06ad4d6c1f466fdb9612c20201230072804/8345f7

jueves, 3 de diciembre de 2020

1. FRACASO ESCOLAR o FRACASO POLÍTICO. Primer artículo de la nueva sección en el digital de Catalunya Vanguardista

Este artículo es el primero de la nueva sección en el digital de Catalunya Vanguardista que llevará por título "FRACASO ESCOLAR o FRACASO POLÍTICO". Habrá mucho que discutir, compartir y acordar para mejorar la enseñanza nacional. FRACASO ESCOLAR o FRACASO POLÍTICO Ahora que se aboga por la educación por competencias, los trabajos por proyectos y la eliminación de la memoria en las aulas, veo como la transmisión de conocimientos y su currículum se desvanece en secundaria. Y lo más curioso, son muchos los pedagogos que afirman que los profesores enseñamos demasiadas banalidades cuya memorización resulta innecesaria, pero ésta, la memorización, pervive y persiste entre nuestros alumnos aunque sea en educación competencial o en los trabajos por proyectos. Ante tal paradoja yo sólo deseo que la enseñanza sea competente ante una educación competencial... Sigue en: https://www.catalunyavanguardista.com/fracaso-escolar-o-fracaso-politico/

martes, 24 de noviembre de 2020

IX Jornades de Secundària. COVID: aprendre amb les noves tecnologies

IX Jornades de Secundària. COVID: aprendre amb les noves tecnologies Programa Divendres, 27 de novembre 16:00h. Presentació de les Jornades 16:30h. Conferència: “Aprendre en l'Era de Google” Dr. Hèctor Ruiz Director de la International Science Teaching Foundation. 17:15h. Conferència: “Tecno-ètica: una activitat transversal i engrescadora” Dra. Carme Torras Doctora en Informàtica i professora d'investigació a l'Institut de Robòtica CSIC-UPC. 18:00h. Torn de preguntes als ponents 19:00h: Taula rodona. Debat amb participació dels assistents 21:00h: Tancament primera jornada Dissabte, 28 de novembre 10:30h. Conferència: “Collita de disbarats publicats durant el darrer confinament” Dr. Andreu Navarra Doctor en Filologia Hispànica, professor i escriptor. 11:15h. Conferència: “Educació telemàtica a debat: mites i certeses” Dr. Antoni Hernández Físic, lingüista i doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge. 12:00h. Torn de preguntes als ponents 13:00h: Taula rodona. Debat amb participació dels assistents 14:30h: Cloenda IX Jornades.png Aquestes jornades s'inscriuen en el marc del Pla de Formació Permanent del Professorat, estan homologades pel Departament d'Ensenyament i computen com a curs de 15 hores de formació permanent per als docents que hi assisteixi. Tindran lloc virtualment (mitjançant la plataforma Zoom) els dies 27 i 28 de novembre de 2020. El divendres 27, de 16:30h a 21:00h, i el dissabte 28 de 10:30h a 14:30h. Consulteu els requisits tècnics. (És convenient instal·lar l'aplicació client) Matriculacions Del 6 de novembre fins al 26 de novembre de 2020 a http://secundaria.info/cursos.php No afiliats: 40€. Afiliats: 20€.