El Punt Avui, 01.02. 2021
La plataforma Canviem el Batxillerat ha petat les xarxes amb l’ajut d’un mitjà públic que l’ha impulsat. Les tres professores d’aquesta plataforma proposen que els alumnes de Batxillerat s’alliberin d’exàmens, de memorització i de la selectivitat. La causa és l’estrès al qual estan sotmesos els estudiants sota les tres raons anteriors. Proposen a canvi un ensenyament per competències, però aquí venen els malentesos. Les anomenades competències, i tal com estan definides en origen, no impliquen una rebaixa dels continguts a assolir ni que tot s’hagi d’aprendre de manera distreta i lúdica, ans al contrari. A més cal recordar que el Batxillerat és una formació voluntària, i per tant d’estrès escollit, que l’estrès, i en la seva bona mesura, resulta bo per a la resiliència dels futurs ciutadans, que la LOMLOE ja té previst gran part de les reclamacions d’aquesta plataforma, i que a finals del curs passat, i amb la COVID obligant a classes telemàtiques, ja es van facilitar molts títols de Batxillerat sense competències assolides. Com a professor preferia millorar el Batxillerat, no canviar-lo. Si cremem l’escola, la canviarem, però dubto molt que l’hàgim millorat. Els centres i països que obtenen més bons resultats de curs i en selectivitat, i són dades dels informes PISA, són aquells exigents en els seus currículums i sense competències. Una educació distreta i lúdica potser resulta molt útil a Infantil, però a Batxillerat cal més exigència. Potser s’està infantilitzant el Batxillerat com ja ha passat amb la Secundària d’aquest país.
David Rabadà i Vives
Professor de Ciències Geològiques.
Membre de l'Acadèmia de Ciències Veterinàries de Catalunya