ESCOLA NOVA 21, UN PROJECTE
ESTÈRIL
Anàlisi del Consell Superior
d’Avaluació del Sistema Educatiu
Fa anys que molts troben estèril la ideologia d’Escola Nova 21. Ara el
Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ho ha ratificat. El resum és
que Escola Nova 21 no ha millorat gens el nostre sistema educatiu.
El Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ha
comparat els resultats de l’alumnat de la Xarxa de Competències Bàsiques (XBC),
els d’Escola Nova 21 (EN21) i els dels centres "ordinaris" o tradicionals".
La sorpresa ha estat que els resultats entre uns i altres no són
estadísticament diferents, és a dir, EN21
no ha implicat cap de les millores promeses. A més les petites
diferències que en alguns centres es poden observar a favor d'EN21 són pràcticament les
mateixes de quan el programa EN21 tot just començava. És a dir, els centres acollits a EN21 ja obtenien els
mateixos resultats abans de formar part d’aquest projecte. En definitiva,
EN21 no ha tingut cap efecte beneficiós en els aprenentatges de l’alumnat.
Potser cal que Escola Nova 21, i els seus impulsors, reconeixin aquests fets i acceptin l'evidència que les seves preteses innovacions són prescindibles i que no milloren el sistema educatiu. Ells sempre han defensat que cal desterrar la memòria de l'aprenentatge, així i tot no han fet millorar els seus centres. Sense memòria no hi ha història, amb l’afegit que la memòria sempre ha estat el marcapassos de la intel·ligència. Viure sense història és el mateix que viure sense memòria.