Muchos docentes opinan que algunas teorías educativas no les permiten construir un mundo mejor desde la enseñanza. De hecho poca gente contrasta estas teorías con datos reales. Para mejorar el sistema educativo son necesarias más demostraciones y menos opiniones. Hay que observar los hechos probados y sistematizarlos. He aquí cartas de prensa, artículos en los medios y capítulos numerados que ofrecen un amplio corolario de datos contrastados para mejorar realmente la enseñanza y la sociedad.
DESCARGAR LAS OBRAS DEL AUTOR/DESCARREGAR LES OBRES DEL AUTOR
+SABER / +PENSAR / -TEORIA / + LOGICA
miércoles, 15 de enero de 2014
LES 2001 DITES (2)
TEMPS?
Quan em pregunten què és el temps no sé què és, quan no m’ho pregunten ho sé (Sant Agustí)
El temps és un gran mestre però per desgràcia mata a tots els seus deixebles (Hector Berlioz)
Què és la vida? Molts difunts al voltant i tu encara esperant (...)
El passat és irrecuperable. No pots viure en ell (Dalai Lama)
Tot temps passat fou anterior (Les Luthiers)
Vosaltres, els occidentals, teniu el rellotge però nosaltres tenim el temps (Proverbi africà)
El temps és la percepció que tenim de l’inexorable pas de l’entropia (...)
El temps absolut, veritable i matemàtic, per si sol i per la seva pròpia natura, flueix suaument sense relació amb res exterior (Isaac Newton, 1787, però es va equivocar)
El temps és una mesura de la quantitat de processos que s'esdevenen (John Briggs, 1989)
El temps és la idea amb la que mesurem el canvi (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
Temps és energia i energia és temps, considerar-los diferents esdevé un error (..., “Un Déu per als Ignorants”)
Hauríem d’estar preparats per veure algun dia una nova estructura pels fonaments de la física que elimini el temps? Sí, perquè el temps es troba en dificultats (John Wheeler, 1979)
Donat que la matemàtica fa servir sovint el temps, hauríem de tenir una idea precisa del significat de tal paraula; en cas contrari som uns xarlatans (Isaac Barrow)
El temps és allò que impedeix que tot esdevingui de sobte (Wheeler)
El temps com energia es dilueix a velocitats elevades. Si tu vas ràpid, el temps va lent (...)
D’ara en endavant, el temps i l’espai per separat són pures ombres i només té sentit la unió d’ambdós (Minkowski, 1908)
L’eternitat és molt llarga, especialment al final (Woody Allen)
El temps sols representa la fluctuació entre la matèria i l’energia obeint les lleis de la termodinàmica (..., “Un Déu per als Ignorants”)
El temps ho podreix tot (Eskorbuto)
El temps és l’estudi del moviment en la perspectiva de l’abans i del després (Aristòtil; de fet és una tautologia ja que abans i després es troben dins del temps i així temps resta encara per definir)
El temps és energia que es dissipa (..., “Un Déu per als Ignorants”)
L'eternitat és temps. Temps, eternitat. Considerar-los oposats és culpa de l'home (Angelus Silesius, 1976)
Déu creà el món amb temps, no en el temps (Sant Anselm, segle XI)
CANVI? VELLESA? DESGAST?
Tot el món vol arribar a vell però ningú ho vol ser (Martin Held)
Què és un adult? Un nen inflat per l’edat (Simone de Beauvoir)
Sóc en aquella edat en què les brases només cremen a còpia de molt ventar-les. I avui no porto ventall (Joaquim Pijoan, “L’amor a Venècia”)
No és desitjable la prolongació de la vida, sinó de la joventut (Charles Richet)
Càntir nou, aigua fresca (Proverbi català)
Casa vella, cau de rates (Proverbi català)
De manies no se’n curen (Proverbi català)
Qui neix lleig i pobre té grans possibilitats que al créixer se li desenvolupin ambdues condicions (Les Luthiers)
Ningú no pot banyar-se dos cops en el mateix riu (Heràclit, 544-484 a. C.)
El que no passa en un any, passa en un instant (Proverbi català)
Més llarg que un dia sense pa (Proverbi català)
Vist des de la joventut, la vida és un futur infinit (Arthur Schopenhauer)
El futur per desgràcia és incert, però per sort no ha passat (...)
El passat ja ha passat, i per ell no es pot fer res, el present és un fracàs i el futur ja no es veu (Eskorbuto)
El present és la percepció mental de 0,1 segons, el futur la percepció que vindrà de 0,1 segons i el passat la percepció parcial dels pocs 0,1 segons recordats (...)
En cada bugada es perd un llençol (Proverbi català)
ORÍGENS? EVOLUCIÓ? PALEONTOLOGÍA?
La matèria viva és una fita de la matèria inert. I la matèria cultural una fita de la matèria viva. Un ésser culte és un pedaç de matèria que ha evolucionat el suficient a fi de preguntar-se per si mateix (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
A molts els agrada patentar nous homínids, però la ciència ha de reflectir la realitat i no un narcicisme de projeccions històriques (..., pensant amb Atapuerca)
Veient dofins i simis els sapiens ens sorprenem que aquests siguin tan humans però és a l’inrevés, ens hem de sorprendre que nosaltres siguem tan animals (..., 2010)
Pertany al club Homo qui tingui la capacitat de concebre una eina capaç d’intervenir en la fabricació d’una altra eina (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
L’anatomia comparada és en gran mesura la història de la lluita per augmentar la superfície amb el volum (J.B.S. Haldane)
Els canvis paleontològics durant el registre fòssil no sempre han d’implicar extincions, sinó migracions (...)
Un animal ben adaptat no és aquell qui lluita millor, sinó qui eludeix la lluita (Paul Colinaux, “Per què són Escasses les Feres”)
Considerar una sèrie evolutiva com si fos una seqüència de formes adultes és una simplificació excessiva. L’evolució equival a una seqüència d’ontogènies (Raup i Stanley)
Una espècie és un conjunt d’individus amb una identitat genètica comú (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
L’espècie és una individualitat viva d’individus vius entossudits en continuar vius (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
La paleontologia és la ciència de les tres pes, paleontòlegs, pocs i picats (Dr. Sebastià Calzada, paleontòleg)
La ciència té un magnífic passat per endavant (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
CIÈNCIA? CONEIXEMENT? PARADOXES?
No tot pot ser demostrat, en cas contrari la cadena de la demostració seria inacabable. Per quelcom s’ha de començar, i es comença amb idees que s’admeten, malgrat no siguin demostrables (Aristòtil)
La mida de la teoria està definit, el de la pràctica s’estén indefinidament (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
La ciència és un intent per fer que la diversitat caòtica de la nostra experiència sensorial correspongui a un sistema de pensament lògic i uniforme (Albert Einstein)
La natura és diversa (...)
No existeix el color, ni el so, ni l’olor, sols hi ha moviment d’ones i partícules. Som nosaltres qui creem la música en la ment, qui percebem com perfum els canvis en la composició dels gasos (Robert Ornstein)
Potser descobrim les lleis de la natura o potser les inventem i encaixen en la nostra percepció (Xavier Duran, químic, “El Cervell Polièdric”)
No sabem que ens podria captivar més: saber que la natura és tal com Newton, Einstein o Darwin l’ha descrita o saber que el que ells proposen és fals, però serveix per moure’ns pel món (Xavier Duran, químic, “El Cervell Polièdric”)
Creiem que entenem el món però la realitat se’ns escapa (David Jou, poeta i físic)
El món és comprensible pel fet que no pot haver-hi més arbres que branques (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
Estic convençut que arribarà el dia en què fisiòlegs, poetes i filòsofs parlaran el mateix idioma (Claude Bernard)
Quasi tots els científics són paletes que col·loquen maons, no arquitectes; es conformen en afegir una altra pedra a la catedral (V. S. Ramachandran, “El Fantasma en el Cervell”, 1998, psiquiatre)
La ciència es composa d’errors que a la vegada són els passos cap a la veritat (Julius Verne)
Verum est Factum – la veritat està en el resultat (Proverbi llatí)
En qüestions de ciència l’autoritat de mil no val tant com el lliure raonament d’un de sol (Galileu)
La ciència no es construeix amb opinions sinó amb raons (...)
Una novetat científica resulta suïcida, especialment si prové d'una persona totalment desconeguda (Ian Stewart, 1996)
Quan algú l’ensinistren en la conquesta de la realitat no tem parlar amb franquesa (Albert Sánchez Piñol, “Victus”, 2013)
Serà més gran el vostre temor en pronunciar la sentència de mort que el meu en sofrir-la (Giordano Bruno, condemnat per la Inquisició l’any 1600)
La veritat absoluta no existeix i això és absolutament cert (Les Luthiers)
Sovint la ciència empaita fantasmes per tal de satisfer prejudicis (...)
La pitjor de les proves és viure sense conèixer-les (Arthur Masson)
Tot i que la veritat dels fets brilli, sempre s’esbatussaran els homes en la trinxera subtil de les interpretacions (Gregorio Marañón)
L’esquematisme amb el qual el nostre enteniment aborda el món dels fenòmens [...] és una habilitat tan profundament oculta en l’ànima humana que difícilment podrem esbrinar quina és l’estratègia secreta que fa servir aquí la natura (Immanuel Kant, “Crítica de la Raó Pura”, 1787)
La vida científica esdevé paradoxal. S’inicia en l’aprenentatge per continuar amb un ascens i un descens en recerca i ensenyament. Llàstima que tot això acabi amb una vida plena de reunions que furten tot objectiu científic: aprendre, difondre i com no, investigar (..., 2009)
El que sabem és com una gota d’aigua, el que ignorem és com un oceà (Isaac Newton, si és que no ho va plagiar)
La realitat no és més que una part del possible (Ilya Progodine, físic)
El món no morirà per falta de meravelles, sinó per falta de curiositat (J.B.S. Haldane, S. XX)
La intuïció és un refrec entre la incertesa resolta i la incertesa per resoldre (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
El progrés de la ciència es fa normalment abandonant hipòtesis (Bohm)
La cultura serveix per canviar la cultura (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
La ignorància afirma o nega rotundament, la ciència dubta (Voltaire)
És inútil fer amb molt allò que es pot fer amb poc (Guillem d’Ockham, S.XIV) La hipòtesi més simple però que resolgui més preguntes, és la més probable d’esdevenir certa.
Tot ha de fer-se el més simple possible, però no més simple (Albert Einstein)
Cada cop mourem més bits amb menys àtoms (Nicholas Negroponte, professor del MIT, profecia dels anys 80)
Les paradoxes acostumen a preparar avenços científics precisament perquè generen preguntes que la ciència no pot contestar en el moment en què són plantejades (Zenó)
Les paradoxes esdevenen les muses de la ciència (..., 2012)
Les paradoxes són idees grandioses en embrió (Soren Kierkegaard)
El camí de les paradoxes és el camí de la veritat (Oscar Wilde)
Gairebé no hi ha una paradoxa sense utilitat (Leibniz)
Els conflictes es generen, no perquè la ciència i la religió rivalitzin intrínsecament, sinó quan un domini intenta usurpar l'espai propi de l'altre (Stephen Jay Gould, 1991)
La ciència és una qüestió de frontera, de la frontera que separa el veritable de la falsedat. L’ètica és una qüestió de frontera, però de la que separa el bé del mal (Jorge Wagensberg, El Gozo Intelectual, 2007)
Ciència i religió han estat buscant el mateix, el gènesis. Com s’entén que estiguin contraposades? (..., setembre de 2001)
Confio que al final dels temps la veritable ciència alleugerirà els homes de carregar amb la falsa ciència imposada per la religió (Thomas Henry Huxley, 1885)
Sovint a la ciència no se li permet avisar als bombers sense informar abans de la temperatura de les flames en cada punt de l’incendi (Paul Ehrlich)
La ciència requereix una visió de 180 graus per tal de ser objectius. Si la tenim de 30 graus pesen els prejudicis, si ens passem de 180 fem ciència ficció (..., 2009)
Si la natura fos lineal, faria anys que no tindrien feina els científics (Dr. Francesc Gallart, geòleg del CSIC)
La comprensió global d’un assumpte científic assoleix la seva plenitud quan un sap expressar-ho amb un llenguatge planer. Aquest fet indica idees clares (..., 1989)
Quan fem l’esforç de transmetre més clars certs assumptes científics, ens adonem del foscs que els teníem (...,1989)
Un especialista és aquell que ho sap tot sobre quasi res, però que no sap quasi res sobre la resta de les coses (J. Martín Chivellet, “Cambios Climáticos”)
La Bíblia mostra la manera d’anar al cel, no la manera com van els cels (Galileu)
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario